bye 2nd year and welcome the becoming 3rd year!!

alhamdulillah.. sujud syukur ku kepada Illahi kerana telah memberi kepada ku peluang utk memperbaiki diri pada masa2 akan datang.

kenangan manis pahit, susah senang ketika ku di Tahun Dua Perubatan dpt jua ku tempuh.

alhamdulillah, aku lulus Tahun Dua dgn jayanya.

walaupun semasa aku di Tahun Dua, akutdk mempunyai semangat yg sama spt di Tahun Satu,
tetapi aku dpt juga menaikkan pretasi aku dlm subjek yg lain.

aku bersyukur kerana dpt result yg mcm ni. tp aku ada sikit penyesalan dlm diriku..

nk tahu sbb apa menyesal???

ceritanya bermula beginii....


pada suatu ketika aku di Tahun Dua.,

aku byk sibukkan diri aku dgn perkara2 yg melalaikan.
smpai lupa dgn tanggungjwab serta amanah yg telah diberikan kpd aku.

pada minggu exam...
gap yg diberikan seminggu..
tp aku xmenggunakan masa seminggu dgn sebaik baiknya..
nk dkt 3-4 hari nk exam barulah sibuk nk baca nota..
hari2 seblm tu,, tidur... main game.. movieee.
lagi2 nora elena plak muncul dlm hidup aku time tu..
aishh...


dua hari sebelum subjek pyscho..
hati ku tdk tenteram...
dgn arnab ku hilang lagi..
xdpt nk tahan kesedihan tu..

smpai buku psiko aku xusik langsung..
just usik soalan2 dan jwpn2 based on bank soalan.

bila aku fikir balik..
knp la aku xbaca buku. padahal aku blh baca buku masa tu.
Allah dah bg dkt aku msa utk baca buku, tp aku xhargai masa tu.
dan skrg result aku utk psiko, mmg dpt result mcm baca soalan dan jwpnla.
menyesal mmg menyesal, tp penyesalan ini akan mengajar aku supaya tdk mengulanginya pada thn2 yg akan dtg.

dan aku xthu juga yg subjek psiko ni memberi kesan pada keputusan keseluruhan.
sbb ade senior ckp xmsuk markah keseluruhan.. whoaaa
dan subjek ni mmg sgt2 bg kesan dalam overall result.
maka...
adik2 yg bakal menjejakkan kaki ke Tahun Dua,
take serious in pyscology subjek.

entahla,.. aku byk berfikir mengenai result ku..
knp histo aku xblh mumtaz atau jj.
sbb aku trget dlm ranking tu..
last2 boleh tersasar jauh ke jayyid.

sgt terkejut.
yela. siapa yg xterkejut bila kita rasa kita blh buat,
last2 result bukan apa yg kita target.

kemudian aku berfikir..
fikir dan fikir lagi..

masa exam histo hari tu..
mmg blh jwb..
dgn teynang..
siap awal..

hbs satu soalan, mkn choki2 dpn semua org..
hbs satu soalan lagi, mkn choki2.. choki3333.. byk jugak makan..
huhuhu. mungkin sbb ni Allah bg result mcm ni kat aku.
gaya mcm berlagak kat kertas soalan.
xrespect soalan.

soalan pun ada hati dan perasaan taw..
walapun xbernyawa..
huhuhu..

pengajarannya di sini adik2 sekalian..
hargai lah msa exam tu..
dh hbs jwb soalan.. baca balik jwpn..
tgk ada hilang point x..

hormat kertas soalan...
jgn tdur..
jgn makan...
minum xpe..


itulah..
pentingnya masa bagi kita.
jgnlah kita membazirkan masa yg telah Allah berikan kpd kita.
jgn salahkan Allah bila Allah tdk turunkan rezekinya kpd kita.

tetapi..tnya balik diri kita.
knp ea aku xdpt cemerlang??
tnya diri,. muhasabah...

setelah itu, barulah aku menyedari..
semua org pandai..
tp dgn syarat.
kena usaha, hargai masa yg Allah bagi..

tiada perkataan USAHA LAST MINUTE.
belajar last minute tu bukan satu usaha.
sbb nmpak sgt belajar kerana nk exam.

ada org tnya kita,,,
kau belajar sbb apa??

kita pun ckp laa.
belajar kerana Allah.
belajar kerana Islam la...
kerana mak bapak aku la...
kerana family aku laa.

ahhh!! , sudahla dgn jwpan tu!
ckp kemain lagi sampai tempias air liuk, ttp still lagi byk main, byk tidur.
ckp kat org lebey
tp diri sendiri x amalkan cara2 seorg pelajar Muslim.

klu kita belajar kerana Allah kerana Islam..
dan kerana family kita
x adanya belajar last minute tu.
sbb apa?
sbb...
sbg seorg yg pelajar yg belajar kerana Allah dan kerana agamanya, dia akan sentiasa menjaga masanya daripada melakukan perkara2 yg lalai..

Firman Allah dalam surah Al-Asr..

Demi Masa..
sungguh, manusia berada dlm kerugian..
kecuali org2 yg beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati utk kebenaran dan saling menasihati utk kesabaran..

Tahun Dua byk mengajar aku.. aku harap aku xkan mengulanginya pada Tahun Tiga nnti!!
yeahhhhhhhhhhhhhhhh!!!..

semangat3!!!

N.B : coretan ini utk diri sendiri . xde kene mengena langsung dgn org lain. jgn nk perasan! =P






This entry was posted in . Bookmark the permalink.