sungguh memalukan dan menyedihkan..

hari ini..
tanggal 8hb september 2009...

seorang pemuda yang agak2 comel...(aku la tu)
telah keluar daripada rumahnya utk pergi ke bank rakyat
menaiki motor 125ZR kesayangannya dgn hati yg senang lenang..

sedang khusyuk daku mempress2 moto ku..
kulihat ada 2 org anggota polis berspec mata hitam.. (machola tu)

aku yakin gler yg aku xkan kena saman kali ni..
semuanya lengkapp.
lesen dah bawak..
road tax dah renew...

aceh...
polis ni minta lesen dgn roadtax..
dgn slambanya aku bagi kat dia..
bangga ni..
sbb slalunya xlengkap...
hehehe

then..
dia tanya ak..

polis: mana lampu break depan??

aku: lampu break depan?? ada ke moto yg ada lampu break depan???

polis: ko bwk laju2, no.plat kau tercabut ke??!

aku: laaaa... no.plat.. ingatkan lampu break depan.. (pekak rupanyan aku ni)
huhu

polis: bila nk pasang?

aku: hari tu nk pasang..
tp xtercapai akalmu la...
hihihi
(haa.. yg ni just kidding)

then,
apa lg...
die nk saman aku la...
aku punya la ckp die mcm nie...

aku: en.. tolongla en..sy banyak pakai duit nnti..
sy nk pergi mesir nnti pakai duit lg...
tolongla encik...
en... sy dah byk menyusahkan ayah sy...
lps ni nk pegi mesir menyusahkan lg...
xkan la sampai bila2 sy nk menyusahkan ayah sy..

polis: ape kau nie..
dia ayah kau..
dia mesti berbangga dgn kau dpt pegi mesir...
dah2.. aku saman cikt je...
lgpun bkn trus byr hari ni...

aku: tolongla en..
(air mata aku tetiba je mengalir....)
terkenangkan pengorbanan ayah ak terhadap ak...
sedih....

polis: ape ni nanges2..
xmalu ke nangis bulan2 puasa nie..
dah2...

polis tu bgla aku sign saman tu..
masa aku nk msukkn saman tu dlm dompet ku..

polis: ayah kamu bekrja imigresen kat mana?

aku: pejabat mida..

polis: hmmm.. bak sini saman tu blik...

aku tnpa memikirkan lg..
trus je bg saman tu kat die..
die ckp die nk byrkan...
atau die buang saman tu je..

Alhamdulillah..
tp...
Allah telah lembutkan hati ku...
xpernah2 aku menangis dpn polis...
dasyatla kan..
tp ini bukan anak wayang..
inlah realiti kehidupan bg seorg pemuda yg terkenangkan pengorbanan ayahnya..

dan jnji ku padamu Abah..
daku xkan mensia-siakan pengorbanan mu terhadapku..
i love u abah,, ibu...

syukran...

This entry was posted in . Bookmark the permalink.